Monday, April 30, 2012

Perjalanan ^^


Perjalanan kita masih panjang
hidup yg penuh liku
lelah...nafas terhenti
xmampu kita hadapi sendiri

rintangan kan sentiasa
ada di depan sana
anjakan paradigma dalam diri
benteng hati
untuk terus mengerti

Jangan kau mengeluh syg
Jangan kau menangis
meratapi hidup ini

kau harus berjuang
menempuh dugaan
rintih hati abaikan!
bisikan nafsu duniawi
relakan ia pergi
agar hidupmu diberkati...


a'fa areen...

Aku adalah aku


Ke Kiri Ku Buntu
Ke Hutan Ku Hilang
Ke Timur Ku Kosong
Aku Terus Bosan Dan Tertekan,
 Seperti Waktu Yg Trus Saja Meninggalkan Aku,
Dalam Ke Dasar Kerak Bumi Yg Belum Diterokai,
 Warna Ku Rindu Jiwaku Biru
Umpama Sibuta Yg Melihat Syurga
Umpama Lampu Yg Berbunyi Hitam
Kini Malam Tiba Lg Krana Tgglkan Cahaya Matahari
Dibebankan Dgn Bunyi Rintihan Hujan
 Seperti Mahu Saja Aku Mengejar Gunung Yg Besarnya Tidak Terdakap
 Kini Harus Ku Terus Menunggu
Atau Hilang Saja Di Lautan Luas.........




 


 Nukilan : MR.PoOh ^^!

Miss a'fa..yg punyer ^^Q

Perjalanan hidup masih panjang,
liku-liku dari arus bertentangan,
garis2 halus kerutan memikirkan,
jauh pandangan yg terbentang....

Harapan untuk maju ke hadapan,
sedetik kala di hati berbunga,
gugur dedaunan musim luruh,
ada kala harapan xdak nyata....

penat lelah terus redha
mengorak langkah bersemangat waja
xdak jatuh semangat di jiwa
masih ada cahaya...

teruskan hidup untuk berjaya..
di depan sana ada jln-NYA
berserah cuma pada yg maha kuasa^^!






Nukilan : c Cokelat susu

Cinta dlm Arti ISLAM

Bismillahirahmanirahim..
Assalamualaikum w.b.t guys setelah sekian lame nye cik a'fa x menulis blog akibat terlalu sebuk bekerje..pagi,petang siang dan malam..al maklumlah membanting tulang mencari rezeki yg halal..mmg x mudah ^^! ok by the way..topik kite rini agak best....

 Hurm....kbykan korag kat luar sane mesti ramai yg sebuk bercinte kan..AL-Maklumlah tambahan pade remaje2 kat luar sane yg baru nk naik umur...same jgaklah dgn miss a'fa ni huh..hurm..So rini cik afa nk kongsikan same2 ngn korang cara bercinte dalam arti islam..
   By the way cik a'fa ni pun bukanlah pandai sangat tambahan bab2 agame ni hah..so same2lah kite belajar...info ni cik a'fa dapat dari seseorg yg lebih arif bab2 agame ni...



APE TU "Arti Cinta" ???


Cinta adalah persaan jiwa, getaran hati, pancaran naluri. Dan terpautnya hati org yg mencintai pada pihak yg dicintainya, dgN semangat yg menggelora dan wajah yg selalu menampilkan keceriaan.
Cinta dlm pengertian spt ini mrpk persaaan mendasar dalam diri setiap manusia...Rasa ingin menyayangi & juga disayangi oleh insan lain..

Apakah Islam mengakui cinta?

Krn Islam adalah agama yg fitrah, maka Islam mengakui ttg hal ini. Hal yg sangat mendasar dalam diri manusia. Namun Islam membagi beberapa tingkatan ttg cinta. Dan tingkatan2 cinta ini akan selalu ada dalam kehidupan ini sampai saatnya bumi dan seisinya dihancurkan oleh Allah.

 Adapun dasar ttg tingkatan cinta dalam Islam, adalah firman Allah pada QS. 9 (At Taubah): 24).

“Jika bapak2, anak2, saudara2, pasangan2, dan kaum keluarga kalian, harta kekayaan yg kalian usahakan, perniagaan yg kalian khawatirkan kerugiannya, dan rumah2 tempat tinggal yg kalian sukai, lebih kalian cintai daripada Allah, Rasul-Nya dan (daripada) jihad di jalanNYa, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan siksaNya. Allah tidak memberi petunjuk kepada orang2 yg fasik”



Cinta pada tingkat tertitinggi adalah cinta kepada Allah, rasulNya dan jihad dijalanNya.

Cinta tingkat menengah adalah cinta kepada ortu, anak, keluarga, pasangan dan saudara.

Adapun cinta yg paling rendah adalah cinta yg lebih mengutamakan harta, keluarga, daripada cinta kepada Allah, RasulNya dan jihad dijalanNYa.


Hikmah dari Cinta:


1. Cinta adalah proses ujian yg keras dan pahit dalam kehidupan manusia. Apakah cinta itu dalam perjalanannya akan menghantarkannya kepada jalan yg mulia atau menghempaskannya kepada jalan yg hina.

2. Jika tidak ada cinta maka di dunia ini tidak akan ada inovasi, pembangunan dan peradaban.

3. Keberadaan cinta merupakan faktor dominan dalam melestarikan eksistensi manusia dan interaksinya dengan sesama manusia.



# Ketika cinta diarahkan kpd kebaikan, mk cinta dapat membawa keutuhan, perdamaian, kebaikan pada kehidupan bermasyarakat.

# Cinta yg ditumbuhkan oleh factor keimanan, maka akan menghasilkan berbagai hal yg mengagumkan. Dapat mengubah sejarah, menegakkan puncak kejayaan dan kemuliaan dunia. Sebagai contoh adalah kehidupan generasi muslim pada masa dahulu.

Dan masih banyak lagi hikmah yg lain dari adanya rasa cinta pada diri manusia.



Fenomena yg timbul dari tingkatan2 cinta yg ada akan menimbulkan efek yg berbeda

Pada fenomena tingkatan cinta yg tertinggi, maka akan membuat seseorg dalam hidupnya untuk selalu mendahulukan cinta kepada Allah , RasulNya dan jihad dijalannya. Dalam kehidupannya sehari2 tidak ada orientasi selain kepada Allah. Dia akan selalu merasa yakin bahwa segala sesuatu yg telah Allah tetapkan adalah yg terbaik bagi manusia Bahwa Allah lebih mengetahui daripada makhluknya. Kemudian, bagi seseorg yg sudah merasakan nikmatnya iman, maka dia akan selalu meneladani kepribadian Rasulluh, mencintai Rasululluh, kmdn dia juga akan mencintai jihad dijalanNya. Akan berjuang dengan segala apa yg dia miliki.



Firman Allah pada Qs. 28:68.

“Rabbmu menciptakan apa yg Dia kehendaki dan memilih (seorg Rasul diantara hambaNYa). Sekali2 tidak ada pilihan bagi mereka. Maha suci Allah dan MahaTinggi dari apa yg mereka persekutukan (denganNya)


Qs. 33: 36

“Tidaklah patut bagi seorg mukmin baik laki2 maupun perempuan jika Allah dan RasulNya telah menetapkan bagi mereka suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan yg lain dalam urusan mereka…”

Qs.2:140

“Apakah kalian yang lebih mengetahui ataukah Allah?…”

Qs. 2 : 282

“…dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”


Adapun dampak yg disebabkan oleh cinta tingkat menengah dalam membentuk karakter individu, keluarga, dan masyarakat telah amat nyata. Jika tidak Allah ciptakan cinta pada suami –istri maka tidak akan tercipta keluarga, tidak akan lahir anak-cucu, tidak akan terjadi proses mengasuh, mendidik dan memelihara anak.Jika tdk Allah ciptakan cinta pada anak, niscaya dalam jiwanya tidak akan ada semnagat kekeluargaan, tidak akan kokoh iktakan kekeluragannnya, tidak akan mengasihi saudaranya. Jika tdk Allah tanamkan rasa cinta pada manusia maka, mk tidak akan tercipta hubungan social antar bangsa yg dibangun atas prinsip ta’aruf (saling mengenal)


Dengan demikian cinta tingkat menengah ini amat penting untuk menciptakan kemashalatan pribadi dan keluarga khususnya dan untuk merealisasikan kemaahalatan antar bangsa dan seluruh ummat manusia pada umumnya.


Firman Allah tentang hal ini terdapat pada Qs. 49:10

“Sesungguhnya orang2 mukmin itu bersaudara…”

Qs. 49 : 13

“ Wahai manusia seseungguhnya Kami telah menciptakan kalian dari jenis laki2 dan perempuandan Kami telah menjadikan kalian berbangsa2 dan bersuku2 agar kalian saling mengenal…”

Hadits riwayat Bukhari-muslim

“Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah dia berbuat baik kepada tetangganya .., hendaklah dia menghormati tamunya”

Dan masih banyak lagi ayat dan hadist yg menceritakan tentang hubungan antar manusia.



Fenomena Cinta tingkat rendah


Cinta jenis ini ada beberapa macam:


1. Mencintai thougut dan sesembahan selain Allah, seperti menyembah manusai, batu dsb.

Qs. 2: 165


“Diantara manusia ada orang2 yg menyembah tuhan2 selain Allah. Mereka mencintai tuhan itu sebagaimana mereka ( org2 mukmin yg mukhlis) mencintai Allah. Adapun org2 yg beriman jauh lebih besar cintanya kepada Allah (disbanding cinta org2 kafir terhadap tuhan2 mereka)…”


2. Menjalin tali kasih kepada musuh2 Allah.

Qs. 60:1


“Hai org2 yg beriman, jgnlah kalian menjadikan musuhKU dan musuh kalian sebagai teman2 setia, yg kalian sampaikan kepada mereka (rahasia org2 mukmin) karena kasih sayang (kepada mereka), padahal sebenarnya mereka telah ingkar terhadap kebenaran (kitab dan Rasul) yg datang kepada kalian..”



3. Mengumbar syahwat dan berkubang dalam Lumpur kekejian dan kehinaan.

Qs.3:14



“Dijadikanlah indah pada (hati) manusia kecintaan kepada apa2 yg diingini, yaitu wanita2…”


4. Mencintai ayah,ibu,anak, istri, suami, keluarga, karir, tanah air melebihi cintanya kepada Allah, RasulNya dan Jihad dijalannya.

Qs.9:24.

“Jika bapak2, anak2, saudara2, pasangan2, dan kaum keluarga kalian, harta kekayaan yg kalian usahakan, perniagaan yg kalian khawatirkan kerugiannya, dan rumah2 tempat tinggal yg kalian sukai, lebih kalian cintai daripada Allah, Rasul-Nya dan (daripada) jihad di jalanNYa, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan siksaNya. Allah tidak memberi petunjuk kepada orang2 yg fasik”



Nabi salallahu ‘alaihiwassalam bersabda:

“Tidak sempurna iman seseorg dari kalian hingga aku lebih dia cintai daripada bapak-ibunya, anaknyadan seluruh manusia.” (HR. Bukhari dan Muslim).


5. Menuhankan hawa nafsunya,

Qs. 45:23


“ Bagaimanakah pendapatmu tentang org menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membirakannya sesat berdasarkan ilmuNya?…

Dengan demikian bagi seorang mukmin yg telah diliputi oleh manisnya iman, maka ia tidak akan rela jika dirinya diliputi oleh cinta pada tingkatan yg rendah yg akan membunuh karakter manusia dan menghancurkan kemuliaannya. Bahkan ia akan menjaga kesetiaannya hanya kepada Allah saja. Dia akan menjaga cintanya untuk tidak akan memberikannya kepada mush2 Islam, Dia akan menjaga syahwatnya, dan tidak melakukannya dijalan yg bahtil.Dia tidak akan mencintai kekayaannya, pasangan, anak, orag tuanya, keluarganya, kedudukannya melebihi cintanya kepada Allah, RasulNya dan jihad dijalanNya.


Pada akhirnya hanya diri kita sendiri yg akan menentukan pada tingkatan cinta yg mana kita berada. Dan hal ini hanya Allah dan diri kita saja yg tahu.

Semoga Allah senantiasa menjaga diri kita agar tidak terjebak pada cinta tingkat rendah.Oleh yg demikian wahai kawan2 renung2kanlah cinta di tahap mane yg korang inginkan...wallahualam ^^!


Sunday, April 29, 2012

MY 4RITE POEMS


The Road Not Taken

Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim
Because it was grassy and wanted wear,
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I marked the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I,
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

BY : Robert Frost




Sifat wanita melalui unsur ^^!


-sifat sifat wanita berdasarkan unsur-




-tanah-(anak pertama,kelima,kesembilan)
-air-(anak kedua,keenam,kesepuluh)
-api-(anak ketiga,ketujuh,kesebelas)
-angin-(anak keempat,kelapan,kedua belas)

-tanah-

-rendah diri dihadapan suami,hormat dan patuh serta setia dan rela bekorban demi suami tersayang.

-penyabar dan bertolak ansur.

-tidak cerewet,tidak suka meninggikan diri,tidak sombong dan bukan pemarah.

-tidak mudah menunjukkan sifat penyayang tetapi merupakan kekasih yang setia.

-tenang dan mengamankan jiwa,selalu memberi galakan dan sokongan.

-mempunyai perwatakan yang lemah lembut,manis,pembersih dan sentiasa menjaga kebersihan.

-seorang yang berwibawa dan praktikal.



-air-

-menghidupkan hati suami dan menjadikan suami sentiasa bersemangat.

-mengambil berat tentang kebajikan keluarga.

-seorang yang penuh simpati dan sentimental.

-hatinya bersih dan selalu membahagiakan.

-menenangkan hati suami apabila suami menghadapi masalah.


-api-

-cintanya sentiasa hangat membara serta kuat cemburu.

-cekap dan cepat dalam menguruskan hal hal rumahtangga.

-merupakan penasihat yang baik.

-pandai menghias diri agar sentiasa kelihatan cantik dan menarik.

-sentiasa berwaspada dan cepat bertindak bagi menyelamatkan keadaan.


-angin-

-mempunyai sifat lemah lembut dan menyenangkan suami.

-pandai memujuk rayu dengan kata kata yang indah.

-bersopan santun dan berbudi pekerti mulia.

-pandai mewujudkan suasana yang selesa dalam rumahtangga.

-seorang yang berterus terang dan gemar mencari kepelbagaian dalam aspek kehidupan.

-seorang yang bergaya,tenang dan tidak cerewet.

-sentiasa gigih untuk mendapatkan cinta yang unggul.






TIPS nK TenGOk SEseORg tU BerBOhong (^^!)


Menyentuh hidung
Apabila seseorang itu berbohong, tisu-tisu erektil pada hidungnya akan dipenuhi darah menyebabkan ianya membesar. Fenomena ini juga dikenali sebagai kesan pinocchio. Jadi, apabila si dia bercakap dengan anda dan kerap menyentuh hidung yang tidak gatal, sebenarnya ada sesuatu yang diselindungkannya.

Menutup mulut
Ada sesetengah orang meletakkan tangan di atas mulut mereka apabila berbohong. Ini merupakan satu tindak balas automatik yang lahir dari segi psikologi kerana dari kecil lagi sudah dididik untuk tidak berbohong. Apabila mulut mengeluarkan kata-kata dusta, tangan cuba menghalangnya.

Gagap
Apabila seseorang yang bercakap lancar dan licin tiba-tiba gagap merupakan tanda – tanda sedang mengalami tekanan emosi. Sekiranya tiada apa-apa petunjuk bahawa tekanan ini disebabkan perkara lain seperti sedih, pilu, marah dan sebagainya, kemungkinan besar orang tersebut berbohong. Jadi, jika anda bertanya pada teman lelaki / wanita anda dan si dia gagap untuk menjawabnya, maka anda tahu membuat kesimpulan atas tindakannya itu.

Pergerakan mata
Orang yang berbohong akan cuba meyakinkan pendengarnya dengan memandang tepat pada mata mangsa. Oleh itu, sekiranya kelipan mata berkurangan dari kadar biasa, ini mungkin tanda berbohong. Sebaliknya, ada juga keadaan dimana sekiranya mata seseorang itu tiba-tiba berkedip dengan banyaknya, ini merupakan tanda-tanda tekanan perasaan yang berkemungkinan disebabkan berbohong juga. Kerlipan mata yang normal sahaja menunjukkan dirinya tidak berbohong.

Melengah-lengahkan jawapan
Orang yang berbohong perlu berfikir sebentar untuk mereka cipta pembohongannya. Berfikir terlalu lama, berdehem, batuk dan sebagainya merupakan tanda-tanda bahawa orang tersebut mungkin berdusta.

Resah
Orang yang berdusta kerap gelisah dan mengubah-ubah posturnya. Apabila seseorang yang dalam keadaan tenang tiba-tiba sahaja menjadi resah dan tidak senang duduk apabila berhadapan dengan sesuatu soalan, ini berkemungkinan merupakan bahawa seseorang itu sedang berbohong.


so usha lah ciri2  ni kat kwn2 korang erk^^!

Thursday, April 5, 2012

RilEKS Lha BEB...KETAWA JOM!

SENYUM.. XPERLU KATA APA2..

HEY...MEMANG PENIPULAH KALAU KORANG SEBAGAI REMAJA MENGAKU YANG KORANG TU LEYH BEBAS DARI STRESS AN2...OKLAH KORANG TAHU X,KETAWA PENAWAR DUKA BUKAN SEKADAR FRASA MOTIVASI??? JOM KITE SKODENG APE KELEBIHAN KETAWA DALAM LIFE NI (^^!)