Tuesday, December 4, 2012

* China Vs Marikh *

              Assalamualaikum...hurm...mcm menarik je entry kali ni an2.... tadie saje singah kat berite harian on9..Then, Fa tjumpe news ni....

China siap sedia tumbesaran sayur di Marikh

BEIJING 4 Dis. - Angkasawan China sedang bersiap sedia untuk tumbesaran sayuran segar di Marikh dan bulan selepas para penyelidik berjaya melengkapkan ujian awal mereka di sini.
Empat jenis sayuran hidup dalam "sistem sokongan hidupan secara ekologi", satu kabin dengan keluaran 300 kubik meter yang membolehkan angkasawan membangun bekalan udara sendiri, air dan makanan diperlukan ketika misi ke angkasa, lapor agensi berita Xianhua semalam.

     Sistem tersebut, yang berasaskan tanaman dan alga, "dijangka dapat digunakan sebagai bekalan asas tambahan ketika di bulan atau Marikh," kata laporan itu.

        Para peserta kajian tersebut akan dapat "memetik sayuran segar untuk dimakan," kata Xinhua yang memetik kenyataan Deng Yibing, seorang penyelidik di Pusat Latihan dan Penyelidikan Angkasawan China, di sini.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20121204/lu_10/China-siap-sedia-tumbesaran-sayur-di-Marikh#ixzz2E4ddyMjx
© Utusan Melayu (M) Bhd 


Menarik kan?? ape yang korang patut tahu sal marikh nie !!! macam mane plak org cine leyh terfikir nak bekebun kat atas tu ea??jom kite bace ^^!


Planet Marikh

Planet Marikh sejak sekian lama menjadi misteri. Banyak persoalan belum terjawab. Walaupun manusia kini sudah mencapai kemajuan yang begitu besar dalam bidang sains angkasa, Marikh masih menjadi misteri yang meruntun jiwa untuk diterokai. Berpuluh misi dilancarkan untuk menerokai jiran terdekat Bumi itu dilancarkan sejak 1960-an. Terbaru, kapal angkasa Spirit (MER-A) dari Rusia.

Apakah yang membuatkan manusia terlalu ingin untuk menjejakkan kaki di tanah Marikh yang diketahui tandus, berpasir dan gersang itu? Keinginan ini sudah tentu sebahagiannya dipengaruhi oleh andaian yang mengatakan bahawa pernah terdapat kehidupan di planet yang berwarna merah itu suatu waktu dahulu.

Andaian ini dibuat sejak 2000 tahun dahulu bermula dengan penemuan berterusan pada tahun 1877. Ia diikuti dengan ahli astronomi lain yang berusaha mengesan air dan oksigen yang terpeluwap di planet itu. Pada tahun yang sama, Aspah Hall menemui dua bulan di Marikh yang dinamakan Phobois dan Deimos.

Namun apabila manusia mengetahui jarak antara Bumi dengan Marikh ialah 55 juta kilometer, ramai yang beranggapan usaha menerokainya adalah mustahil. Bagaimanapun, pada tahun 1964, kapal angkasa EST Mariner 4 telah berjaya melawat Marikh setelah menempuh perjalanan selama 228 hari. Kejayaan ini disusuli oleh Mariner 9 pada tahun 1971. pada 1976, Viking pula mendarat di Marikh untuk menyiasat contoh tanah di permukaannya.

20 tahun kemudian, manusia dikejutkan oleh mikrofosil dalam seketul tahi bintang (meteor) yang disahkan berasal dari Marikh berusia 4.5 billion tahun dan berkemungkinan tiba di Bumi kira² 13 ribu tahun lalu apabila sebuah astroid melanggar Marikh. Serpihan itu ditemui di Antartika pada tahun 1984 dan keputusan kajian yang didedahkan pada 1996 mendakwa bahawa bakteria yang terperangkap di dalamnya mungkin turut berasal dari Marikh. 

Seterusnya, teknologi satelit membuat penemuan baru yang menunjukkan penemuan baru yang menunjukkan kemungkinan suatu masa dahulu Marikh sama seperti Bumi, dipenuhi dengan pelbagai hidupan, tanah yang menghijau, laut yang membiru dan kepulan awan putih yang menghiasi langit.

Satelit Mars Global Survivor berjaya mengambil beribu-ribu gambar permukaan Marikh. Biarpun Marikh kering kontang melalui gambar yang diambil, kita dapat melihat jalur yang seakan kesan lembangan sungai yang berliku-liku, berpecah dan bercantum semula. Saintis berpendapat bahawa jalur dan lembah yang seperti itu hanya mampu dibentuk oleh air yang mengalir. Marikh juga penuh dengan kawah yang terhasil daripada hentaman astroid yang banyak. Pada dinding kawah itu, terbentuk bekas laluan air yang mengalir turun yang kelihatan seperti baru bagaikan sehari sebelumnya. Timbul pendapat bahawa air beku di bawah permukaan air telah cair lalu naik ke permukaan dan kemudian menyerap kembali ke dalam tanah.

kawah sepanjang 322km di mars!!! (marikh)

Ini menyebabkan saintis di seluruh dunia bersepakat berpendapat terdapat banyak air dalam bentuk ais yang terperangkap di bawah permukaan Marikh. Justeru, di mana ada air, di situlah ada kehidupan. Sains membuktikan bahawa air boleh dipecahkan menjadi hidrogen dan oksigen lalu seterusnya menghasilkan bahan api.

Hujan juga boleh dihasilkan dengan cara mencairkan ais yang terperangkap itu dan mengempangkannya menjadi tasik yang besar. Apabila matahari bersinar, air akan menyejat naik ke atas lalu membentuk awan. Sekiranya ada awan, sudah pasti akan ada hujan. Selain itu, air juga akan menyuburkan tanah dan memungkin planet merah marikh itu menampung kehidupan. Fakta mengenai kepentingan air ini selaras dengan bukti di dalam Al-Quran yang jelas menyatakan bahawa air adalah sumber kehidupan. 

Selain air yang terperangkap, satelit juga merakamkan banyak gambar yang menarik untuk dibuat kajian terus menerus. Antaranya ialah gunung berapi setinggi 27 kilometer, gaung yang panjangnya berpuluh-puluh kilometer dan panorama matahari terbenam yang amat cantik. Gunung berapi bergelar Olympus Mon itu jauh lebih tinggi daripada gunung Everest yang terdapat di Bumi. Gaung itu pula lebih hebat daripada Grand Crayon yang kita banggakan di bumi sebagai satu fenomena alam yang menakjubkan. Sekiranya gaung di Marikh direntangkan di tengah-tengah Amerika Syarikat, panjangnya adalah dari timur ke barat negara tersebut. Matahari yang memancar di Marikh kelihatan lebih merah dan indah.

Gunung Tertinggi dalam sistem suria kita

Apa pun, rakaman gambar melalui satelit tidak segempar penemuan gambar objek yang kelihatan seolah-olah dihasilkan oleh makhluk berakal seperti kita di bumi. Malah, ada yang berpendapat bahawa objek itu menyerupai piramid di Mesir. Hinggakan timbul pendapat yang mengatakan bahawa piramid di Mesir telah didirikan oleh makhluk berakal yang suatu waktu dahulu menghuni Planet Marikh. Malah wajah sebenar atmosfera di Planet Marikh juga tidaklah semerah seperti paparan gambar² yang tersebar di internet. Sebaliknya warna langit di Planet Marikh itu yang sebenarnya adalah agak kebiruan yang memberi tanggapan bahawa terdapat oksigen di planet itu dan sudah semestinya dengan kewujudan oksigen bermakna kemungkinan ada atau pernah ada kehidupan di sana juga adalah tinggi.

KANAN:Wajah sebenar rupa langit Planet Marikh dan KIRI: rupa Planet Marikh yang dimerahkan oleh NASA untuk paparan dunia
Piramid di Marikh serta wajah seseorang

Penemuan gambar itulah yang lebih menguatkan andaian bahawa pernah ada kehidupan di Planet Merah itu.

Persoalannya, jika benar ada kehidupan di sana, kenapa umat Bumi beria-ia mahu membuktikannya? Jawapan kepada persoalan ini tentu berpunca daripada rasa tidak selamat dan tidak yakin kepada Bumi sendiri. Hari ini, kemusnahan demi kemusnahan telah dilakukan ke atas bumi oleh penduduk Bumi sendiri. Kemungkinan perang nuklear misalnya amat menakutkan penduduk Bumi kerana ia dapat menghancurkan Bumi dalam sekelip mata. Selain itu, terdapat juga kebimbangan yang lambat laun asteroid mungkin akan melanggar Bumi. Andaian ini dibuat berdasarkan kajian yang mengesahkan punca kepupusan dinasour, haiwan purba penuh misteri itu.

Jelas, penduduk Bumi sedang mencari alternatif lain sekiranya Bumi tidak lagi selamat untuk dihuni. Penduduk Bumi kini sedang membuat persediaan untuk menghadapi situasi terburuk yang mungkin akan berlaku terhadap Bumi. Justeru, ramai yang ternanti-nanti bilakah masanya saintis akan mengumumkan penemuan terbaru mengenai Marikh.

Minat terhadap Markih semakin meningkat pada bulan Ogos dan September tahun 2003 apabila planet itu dapat dilihat dengan mata kasar, tergantung di langit bagaikan sebutir bintang berwarna merah. Seluruh dunia berpusu-pusu keluar melihatnya. Pelbagai acara, pameran, ceramah, kempen, tayangan gambar dan aktiviti melihat Marikh dianjurkan oleh pelbagai agensi berkaitan dengan astronomi di seluruh dunia.

Tarikh 27 ogos 2003 menjadi kemuncak kepada aktiviti melihat Marikh kerana pada hari berkenaan, Marikh berada pada jarak yang paling dekat dengan Bumi. Kali terakhir Marikh berada pada jarak itu ialah pada 60 000 tahun yang lalu, ketika manusia masih lagi dikatakan dalam keadaan primitif.

Berbalik kepada misteri Marikh yang belum terungkai, umat islam perlu merenungnya dengan akal yang tajam dan penuh keimanan. Segala misteri perlu dirujuk kepada Al-Quran kerana terbukti bahawa sains menemui rahsia alam semesta lebih lewat daripada apa yang tercatat dalam Al-Quran yang disampaikan oleh Nabi Muhammad s.a.w sejak 1400 tahun dahulu.

Sebagai contoh, penemuan sains mengatakan bahawa alam semesta ini bermula dengan satu ledakan dahsyat (big bang). Menurut penemuan itu, suatu waktu dahulu, Bumi dan langit bersatu dalam bentuk asap dan kemudiannya terpisah disebabkan oleh ledakan dahsyat itu. Penemuan itu selaras dengan ayat Al-Quran yang berbunyi : Dan apakah orang-orang kafir itu tidak mengetahui bahawasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya. Dan dari air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka, mengapa mereka tidak juga beriman? (21 : 30)

Sesuatu yang lebih meyakinkan umat islam tentang kuasa Allah S.W.T ke atas alam semesta ialah tidak ada mana-mana saintis yang mampu menjelaskan apakah punca ledakan dahsyat itu.

Sementara itu, dalam usaha menyingkap misteri Marikh, kita mungkin perlu merenung Bumi sendiri sebagai perbandingan. Di Bumi, mana-mana pelusuk kita akan mendapati wujudnya pelbagaian jenis hidupan. Di gurun yang tandus, di dasar laut yang jauh dari matahari, dan di Antartika yang membeku, tetap ada hidupan yang boleh hidup dengan selamat bersesuaian dengan persekitaran fizikal masing-masing. Justeru, tidak mustahil planet lain dalam Sistem Suria juga mempunyai hidupan lain yang bersesuaian dengan ciri fizikial yang telah ditentukan. 

Satu persoalan lagi, andai benar pernah wujud kehidupan di Marikh pada satu waktu dulu, lalu apakah yang telah terjadi sehinggakan mereka pupus sama sekali?

Bagi menjawab persoalan ini, kita perlu merujuk ayat AlQuran mengenai kisah kaum yang pupus dari muka bumi ini. Kaum saba’, Lut dan Ad kerana mereka engkar kepada perintah Allah yang satu dan yang maha berkuasa. Bandar Pompeii yang maju di Itali pernah terbenam jauh ke tanah akibat letupan gunung berapi yang dahsyat. Biarpun pupus dari muka bumi namun tinggalan firaun, Bandar Pompeii, dan kaum Ad yang menjadi batu masih boleh dilihat pada masa kini dan mungkin akan dapat dilihat oleh generasi akan datang.

Kaum Pompeii yang kelihatan menjadi patung batu setelah berlaku letupan gunung berapinya
Kaum Pompeii yang kelihatan menjadi patung batu setelah berlaku letupan gunung berapinya

Allah menjelaskan dengan terang di dalam al-Quran bahawa akan ditinggalkan kekufuran kaum terdahulu sebagai peringatan kepada generasi selepas mereka. Kita juga mendapat bukti bahawa kaum yang terdahulu itu lebih tinggi dari segi peradaban.

Namun, peradaban yang tinggi itu tidak bermakna sedikitpun sekiranya mereka engkar daripada menyembah Allah. Justeru, mungkinkah kita boleh membandingkan peristiwa silam itu dengan apa yang berlaku kepada Marikh?

Mungkinkah Marikh suatu waktu dulu lebih cantik daripada Bumi dan dihuni oleh makhluk yang lebih cantik daripada manusia? Lalu Allah musnahkan kesemuanya kerana mereka termasuk dalam kalangan orang-orang yang tidak beriman kepada Allah? Atau mungkinkah teknologi manusia pada zaman silam sudah amat tinggi sehingga kita mampu menjelajah angkasa lepas dan membina penempatan baru di planet-planet lain sepertimana impian para saintis sekarang yang mahu mencari satu planet baru yang sesuai didiamai manusia sekarang? Kerana teori ini sememangnya wujud setelah penemuan manusrip² dan beberapa bukti tentang kota² besar lama yang dikatakan telah mencapai kemuncak sains dan teknologi pada masa lampau seperti Kota Atlantis, Sumeria, Kerajan India Lama Ashoka dan pelbagai lagi.

Apapun kebenarannya, tiada siapa yang mampu menjawab persoalan ini kerana segala tentang Marikh masih kekal sebagai misteri.

No comments: