Saturday, April 13, 2013

BREAST Cancer!! Fighting ~~!



guys for ur information....expecially gurl...but dont forget arh...guys pun boleyh kene so..jum kite bace...ape tu breast cancer n ways to fight!!!

Kanser payudara adalah sejenis kanser yang berasal dari tisu payudara, biasanya dari lapisan dalaman saluran susu atau lobul yang membekalkan saluran dengan susu.  Kanser yang berasal dari saluran yang dikenali sebagai karsinoma ductal, manakala mereka yang berasal dari lobul adalah dikenali sebagai karsinoma lobular. Kanser payudara berlaku pada manusia dan mamalia lain. Walaupun majoriti kes manusia berlaku di kalangan wanita, kanser payudara lelaki juga boleh berlaku. 


Tanda dan Gejala Kanser Payudara

Pembentukan gumpulan merupakan tanda biasa yang kekal untuk jangka masa yang panjang. Kemungkinan nodul asimptomatik akan muncul sebelum tanda atau gejala lain timbul. Sakit payudara atau mastodinia atau sakit pada gumpulan merupakan satu lagi gejala kanser payudara di peringkat awal. Kemudian tanda-tanda radang seperti sakit, panas, kemerahan atau bengkak akan berlaku jika salur limfa kecil di dalam kulit dan pembuluh limfatik diserang oleh tisu abnormal. Kulit akan mempunyai tekstur kupasan oren yang juga dirujuk sebagai “peau d’orange”. 

Gumpulan mungkin terjadi di payudara atau di ketiak. Rupa payudara juga akan bertukar melalui penebalan atau pertambahan saiz dan bentuk. Kulit payudara mungkin kelihatan seperti lekuk atau membentuk rabung. Puting mungkin terpusing ke dalam, menjadi merah atau bersisik atau mempunyai lelehan yang abnormal. Apabila ia merebak ke kawasan lain, akan menjelma tanda seperti demam, seram sejuk, sakit tulang dan sendi, sakit kuning, gejala neurologi dan curahan (efusi) pleura. Kelemahan adalah tanda atau gejala awal kanser payudara mungkin tidak kelihatan, justeru kaum wanita perlu mengambil inisiatif membuat diagnosis dengan memeriksa sendiri payudara dan juga menjalani ujian payudara setiap tahun.





Peringkat Kanser Payudara

Untuk mendiagnosis kanser payudara, pemerhatian dibuat melalui mamografi atau MRI payudara. Peringkat kanser payudara ditentukan mengikut sifat sel atau tahap pembiakan (proliferasi).

Peringkat 0 atau tumor kanser di tempat asalnya (karsinoma in situ) dikira sebagai risiko kanser payudara tanpa kehadiran penyakit itu sendiri. Karsinoma lobular in situ atau LCIS adalah merujuk kepada pengalas sel abnormal di dalam kelenjar payudara. Karsinoma duktal in situ atau DCIS adalah merujuk kepada pengalas sel abnormal di dalam duktus payudara.

Peringkat I merujuk kepada kanser payudara pada peringkat awal di mana ukuran melintang tumor kurang dari 2 sentimeter dan belum lagi merebak. Peringkat II juga merujuk kepada kanser payudara pada peringkat di mana ukuran tumor adalah antara 2 hingga 5 sentimeter; atau lebih dari 5 sentimeter tetapi belum merebak; atau kurang dari 2 sentimeter tetapi telah merebak ke nodus limfa ketiak. 

Peringkat III ialah di mana ukuran melintang tumor telah meningkat ke 5 sentimeter dan telah merebak ke nodus limfa ketiak; atau telah merebak dengan banyaknya ke nodus limfa ketiak; atau telah merebak ke nodus limfa terpencil di dalam tulang selangka atau tulang dada.

Peringkat IV merujuk kepada situasi di mana kanser payudara telah merebak ke kawasan di luar kawasan dada.




Breast cancer showing an inverted nipple, lump and skin dimpling.


SAPA YANG BERISIKO UNTUK DAPAT KANSER PAYUDARA

. Faktor-faktor risiko utama untuk kanser payudara ialah wanita dan usia tua . Lain-lain faktor-faktor risiko yang berpotensi termasuklah: tidak pernah mengandung atau menyusukan anak,  tahap hormon yang lebih tinggi, faktor pemakanan dan obesiti.

 Senarai bahan-bahan karsinogenik payudara
Tembakau rokok muncul untuk meningkatkan risiko kanser payudara dengan jumlah yang lebih besar. Pada mereka yang perokok jangka panjang risiko ini meningkat 35% kepada 50%.  Kekurangan aktiviti fizikal telah dikaitkan dengan ~ 10% kes. 

Terdapat hubungan antara diet dan kanser payudara termasuk peningkatan risiko dengan diet lemak yang tinggi, pengambilan alkohol,  dan obesiti. kekurangan iodin Pemakanan juga boleh memainkan peranan. 
Faktor risiko lain termasuk radiasi, dan perubahan-kerja Beberapa bahan kimia juga telah dikaitkan termasuk:.. Biphenyls bifenil, hidrokarbon aromatik polisiklik, pelarut organik dan beberapa racun perosak Walaupun radiasi dari mamografi adalah dos yang rendah, adalah dianggarkan bahawa pemeriksaan tahunan 40-80 tahun akan menyebabkan ~ 225 kes kanser payudara maut per juta wanita 






so guys...ape tunggu lagi??segera lah buat check up k...fa xlarat nak tgk ramai sgt rakyat kite yg kene kanser..sgt2 kesian...so MENCEGAH IS BETTER THEN MERAWAT....ayuh gurls...



                                                

No comments: