Tuesday, April 16, 2013

PERUT BUNCIT??? MACAM MANE NAK ATASI!!! ARGHH


WELL...well..WELL... bismilahirahmanirahim..

assalamualaikum w.b.t

so macam best jerk tajuk rini...hheehhe

mesti ramay kat luar sana yg bermasalah macam ni kan

OMG! PERUT BUNCIT !!! X MACHO LAH BEB ;)

SO MACAM NI..APE KATE..AMEK MASE 2 BULAN JE..CE TRY2..SOLUTION NI...

ELEH..LEPAK LARH..XKAN 2BULAN PUN XBLEYH KOT?? KATE NAK MACHO..KATE NAK CUN..XBEST R BUNCIT2 TOL X??

OK TEHN..SIMPLE JE..JUM CUBE..

1) SENAMAN

LEPAK AR..BENDE SIMPLE DOWH..
GERAKAN CEPAN 45M KE 1 JAM..DAH CUKUP DAH UNTUK KORANG KUARKAN PELUH..
LAKUKAN BENDE NI RUTIN SELAME SEMINGGU..MMG KOMPEM DAPAT KURANGKAN LEMAK KAT PINGGANG KORANG TU..

HUHU..CUBE LARH WAT SENAMAN CAM KAT ATAS NI..TIAP2 HARI K..

2) ELAKKAN MAKANAN DIPROSES

Kurangkan pengambilan makanan yang diproses,so lemak kat perut korang pun akan berkurangan dalam tempoh satu bulan.So disarankan makan la makanan lebih 500 kalori daripada keperluan harian..

3)  KUNYAH MAKANAN LEBIH LAMA

Menurut Dawn Jackson Blatner,penulis buku The Flexitarian Diet, mengunyah makanan lebih lama adalah cara yang paling mudah untuk mengelakkan kembung.
Mengunyah dengan cepat boleh menyebabkan makanan tidak hadam dengan baik hingga perut menjadi buncit.Jadi,kunyahlah makanan sehingga halus dan hancur.

4) KURANGKAN PENGAMBILAN GULA

Menurut Jorge Cruise,penulis buku The Belly Fat Cure,mengurangkan pengambilan gula dapat menjaga insulin & glucagon dalam badan.Glucagon adalah hormon yang membantu lemak perut agar tidak menimbun.

5) BANYAKKAN MENGAMBIL SERAT

Kajian menunjukkan bahawa orang yang makan lebih serat mempunyai bentuk badan yang lebih kecil berbanding mereka yang tidak makan.Sebab serat berfungsi menghalang lemak masuk ke dalam badan terlalu banyak.

6) KETAWA

Ahli pilates,Kristin McGee menyarankan supaya kita ketawa kerana ia dapat mengurangkan lemak badan.Setiap kali anda ketawa,otot2 akan mengencang di bahagian perut.Selain itu,ketawa boleh mengurangkan 10-40 kalori setiap 10-15m  sehari.

7) ELAKKAN DARI STRESS

Stress & depresi boleh membawa kepada timbunan lemak di perut.Ini kerana,keinginan untuk mengambil makanan lazat & berlemak lebih besar semasa stress.Otak tidak akan fokus pada makanan sehingga tangan anda mengambil makanan lain tanpa sedar.Jadi cuba kurangkan stress dengan meditasi selama 20m,bersenam aerobik & kardio..



No comments: