Saturday, April 13, 2013

Cara untuk mengesan kanser payudara sendiri..(Breast self Exam) ^^!


Pemeriksaan sendiri payudara (PSP) yang hendaklah dilaksanakan setiap bulan sebagai tambahan kepada mamogram tahunan atau peperiksaan klinikal. Mengetahui perubahan kitaran anda, apa yang biasa untuk anda, dan apakah perubahan bulanan tetap dalam payudara berasa seperti adalah cara yang terbaik untuk memerhatikan kesihatan payudara anda. Tisu payudara bermula dari bawah puting dan areola sehingga ke arah ketiak anda.


 Mudah

Masa yang diperlukan: 15 minit sebulan

Apa yang Anda Perlu:

Sebuah cermin yang membolehkan anda melihat kedua-dua buah dada
Satu bantal untuk kepala dan bahu


1. Buat satu tarikh tetap untuk BSE anda





Jika anda adalah pra-menopaus: Tetapkan masa tetap untuk memeriksa payudara anda beberapa hari selepas berakhir tempoh anda, apabila tahap hormon yang agak stabil dan dada adalah tender kurang.
Jika anda sudah putus haid (tidak mempunyai tempoh selama satu tahun atau lebih): Pilih hari tertentu bulan untuk melakukan peperiksaan, dan kemudian mengulangi BSE anda pada hari itu setiap bulan.


2. Peperiksaan Visual - Tangan di Pinggang

                                                 
Dalam privasi bilik mandi anda, jalur ke pinggang dan berdiri di hadapan cermin. Anda  perlukan cermin untuk melihat kedua-dua payudara pada masa yang sama. Berdiri dengan tangan anda di pinggang anda dan semak rupa payudara anda. Lihat saiz, bentuk dan kontur. Perhatikan perubahan, jika ada, dalam warna kulit atau tekstur. Lihatlah puting dan areolas.




3. Peperiksaan Visual - Kedua belah tangan di belakang kepala





Masih berdiri di hadapan cermin, menaikkan tangan anda di atas kepala anda dan lihat jika dada anda bergerak dengan cara yang sama, dan ambil perhatian apa-apa perbezaan. Lihatlah saiz, bentuk, dan drape, memeriksa simetri. Beri perhatian kepada puting dan areolas anda, untuk melihat jika anda mempunyai mana-mana lubang-lubang kecil, lebam, atau penarikan balik (kasturi).Lihat ke arah ketiak anda dan perhatikan jika terdapat sebarang bengkak nodus limfa di mana anda (kawasan ketiak lebih rendah).



4. Peperiksaan Manual - sebelah tangan ke atas dan sebelah lagi mencari



Naikkan  tangan kiri anda, dan menggunakan jari tangan kanan anda untuk memohon tekanan lembut untuk payudara kiri. Tekan dari atas ke bawah payudara, bergerak merentasi dari dalam payudara sepanjang jalan ke kawasan ketiak anda. Anda juga boleh menggunakan gerakan membulat, yang pasti untuk menutup kawasan payudara keseluruhan. Ambil perhatian apa-apa perubahan dalam tekstur, warna atau saiz. Tukar pihak dan mengulangi. Ini adalah lebih baik dilakukan di bilik mandi, kerana kulit basah akan mempunyai rintangan-kurangnya geseran jari anda.



5. Peperiksaan Manual - Semak payudara anda
                                                             

Masih menghadapi cermin, menurunkan kedua-dua tangan. Dengan cara  jari tangan kanan anda, perlahan-lahan memerah puting kiri dan tarik ke hadapan. Adakah ia masuk  kembali ke dalam payudara?(nipples) Perhatikan sama ada atau tidak apa-apa  cecair keluar. lakukan cara yang sama untuk payudara yg disebelah kiri dan semak puting yang betul dengan cara yang sama.


6. Peperiksaan Manual - berbaring


Ini adalah lebih baik dilakukan di dalam bilik tidur anda, di mana anda boleh berbaring. Letakkan bantal di atas katil supaya anda boleh berbaring dengan kedua-dua kepala dan bahu anda pada bantal. Berbaring dan meletakkan tangan kiri anda di belakang kepala anda. Gunakan tangan kanan anda untuk merasa payudara dan ketiak, seperti yang anda lakukan dalam langkah 4. Ambil perhatian apa-apa perubahan dalam tekstur, warna atau saiz. Tukar pihak dan mengulangi.


7. Tips Untuk Melakukan BSE Anda


Tandakan pada kalendar anda untuk mengingatkan diri anda untuk melakukan BSE anda secara berkala. Ini adalah cara yang baik untuk mencegah bimbang jika mendapati perubahan kitaran normal.
Bertenang dan bernafas seperti biasa seperti yang anda lakukan BSE anda.
Berjumpa doktor sekiranya terdapat sebarang perubahan apa-apa  atau sakit.Lakukan peperiksaan klinikal tahunan dan mamogram.

No comments: