Monday, April 15, 2013

Keep ur Ms.V clean (elak penyakit bahaya)

Assalamualaikum...and Bismillahirahmanirahim..berdiri nye saya hari ini...(acewah..act lebeyh pulak)hahha...k lah sgt2 gumbira kerana masih diberi peluang untuk menghirup udara segar di bumi Allah s.w.t ni....ok then...hari ni punye topics is all about your ehem2 Ms.V..Omg ape tu Ms.V??? JOM BACE!


Ms.V @ faraj adalah bahagian intim yang mudah sekali dijangkiti penyakit.Ini kerana keadaanya yang lembap,permukaan halus dan mudah terluka...Kebanyakkan penyakit yang menyerang kawasan ni ialah penyakit yang berjangkit...Ia juga boleh menyebabkan reaksi radang kerana alahan terhadap bahan2 tertentu seperti tuala wanita,seluar dalam dan pembersih vagina...


KAT BAWAH NI ADE BEBERAPA JENIS PENYAKIT BERKAITAN MS.V YG KORANG KNE TAHU K!!!


1) HUMAN PAPILLOMAVIRUS(HPV)
\






OK..HPV ni selalunya jangkitan virus yg dikaitkan berpunca daripada hubungan seksual.Mereka yang melakukan hubungan seksual dengan lebih daripada seorang pasangan lebih mudah dijangkiti.
Kebanyakkan penyakit jenis HPV ni xlah bahaya sangat tapi kebiasaanya jika ujian pap smear xbape nak normal,doktor akan sarankan ujian makmal yang lebih lanjut..

Cara yang paling mudah untuk detect HPV ni ialah dengan buat ujian pap smear ataupun cervical smear..Sekurang-kurangnya pesakit harus membuat pemeriksaan secara teratur sekuran-kurangnya 3 kali setiap tahun..

selai daripada hubungan seks,merokok juga boleh jadi penyebab HPV NIE..SO 4 gurls..please stop smoking ok??


2) VAGINITIS




OK yang ni pulak ialah jangkitan pada Ms.V yang boleh menyebabkan cairan keluar dari korang punye Ms.V.Cairan ni berbau dan boleh sebabkan korang rase xselesa.Penyakit ni lebih kurang macam Gonorrhea jugak tapi kebiasaanya lau nak tahu jenis2 organisma yang dah attack korang punye Ms.V ni korang kenelah buat ujian makmal oke!!penyakit ni boleyh sembuh lau makan ubat yang betul..

Gejala2 penyakit ni :
1.Pendarahan vagina
2.Perubahan warna,bau & jumlah cairan dari vagina
3.Vagina rasa gatal atau iritas
4.Sakit semasa melakukan seks
5.Sakit ketika membuang air kencing

                      
                    3) PELVIC INFLAMMATORY DISEASE





    Pid ni ialah jangkitan kuman dalam sistem peranakkan..Penyakit ni boleh menyebabkan ketidaksuburan.Simptom yang mungkin korang rase ialah sakit kat bahagian dalam peranakkan semase melakukan hubungan seksual serta keluar keputihan yang banyak & berbau busuk.Kalau terlalu teruk korang mungkin akan menghidap demam kuat yg berpanjangan..Cepatlah g jumpa doktor lau ada diantara korang yang rasa macam ni k...

4) GONNORHEA & CHLAMYDIA


Penyakit ni disebabkan oleh bakteria.Jangkitan bermula dlam beberape hari hingga minggu selepas melakukan hubungan intim dengan orang yang dah pun ada penyakit ni..
Gonnorhea boleh berjangkit melalui sentuhan pada zakr,vagina,mulut & anus..
penyakit ni disebabkan oleh sejenis bakteria iaitu NEISSERIA GONORRHEA...

PENYAKIT NI JUGAK BOLEH BERJANGKIT KEPADA BAYI DI DALAM KANDUGAN MELALUI IBU MENGANDUNG YG TELAH PUN DIJANGKITI!! CAUTION K GUYS!!



5) SYPHILIS 


Selalunya tanda2 penyakit ni muncul antara3 minggu hingga 3 bulan setelah berhubungan intim dengan penderita penyakit ni..okeyh!! luka yg ada selalunye nampak macam lubang pada kulit dgn tepi yg tinggi sket..& umumnye sangatlah sakit..Luka leyh hilang tapi virus tu akan terus2san dalam badan...menyebabkan seluruh badan melecet ...pada peringkat awal boleh diubati dengan penicillin..

INFO: Bagi pelajar permpuan yg berusia 13thn ke atas,imunisasi secara percuma terhadap HPV sedang giat dijalankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.Bagi wanita yang berusia bawah 45thn juga disaran mengambil imunisasi di klinik2 swasta..

Cara mengelakkan penyakit berkaitan vagina :

1) Jaga kebersihan bahagian ini terutama selepas membuang air kencing or air besar.Keringkan Ms.V sebelum memakai seluar dalam.

2) Jaga kebersihan vagina ketika datang haid,kerap tukar tuala wanita bagi mengelakkan jangkitan.Cuci bahagian vagina dengan teliti setiap kali menukar tuala wanita agar ia bebas kuman.

3) Jangan gunakan sabun pembasmi kuman atau pewangi vagina.Bahan yang terkandung di dalamnya boleh membunuh bakteria yang boleh merawat jankitan vagina secara semulajadi.

4) Jangan garu kemaluan jika gatal kerana ia boleh menyebabkan iritasi pada bahagian ni..Melalui kuku lebih banyak kuman yang boleh tersebar.Sebaik2 nya basuk Ms.V dengan air suam jer!!

ok guys so berhati2 lah ye..same2 kite membanteras penyakit2 ni semua...

ingatlah..

DIRIMU BEGITU BEHARGA!! ACEWAH!!



No comments: