Saturday, April 13, 2013

Medical lab sientist ~~! ape tu??

Salam..
Alhamdulillah di kesempatan ni...fa still lagi dpat bernafas di bumi Allah s.w.t ni...amin..

OK topik rini pun bg fa amat2 lah menarik..maybe ramai yang belum tahu tentang ni kan??? tol x?? so jum fa nak kongsi ilmu sikit dengan u'olls....

Ok by the way bape orang yang tahu ape tu Medical lab scientist....mesti ramay yang xtahu..sebab selalunye bile g hospital manusie2 yang bekerje sebagai lab scientist duk belakang tabir je kan2..ahacks..sedih tol..mmg ramay ler yg xtaw...selalunye mesti org ty kat afa ape pkerjaan fa..n bile fa cite mesti ramay yg BLUR2..APE tu weh???? OmG..ase nk jerit CEwah!! Gedik..

Klah..straight 2 the point k guys! Mesti korang selalu tertanye2 tiap2 kali darah yg nurse ke doctor amek ke dari badan korang tu tyme korang g wat check up ke tyme korang masuk wad ke...hilang kemane kan3???

huh..kesimpulanyer...darah korang yg doktor2 curik tu..akan dihantar ke makmal ok!! untuk diproses...lau x camne doktor nak bagi ubat  n nak tahu ape penyakit yg korang ade skung ni?? so korang dah faham x?? ok actually lab ni sgt2 lah penting..xdak lab..doktor pun xleyh wat pape ok!!!

Bukan setakan darah je...tu air kencing n najis korang pun hantar ke makmal!! oke??

ni lah tanggungjawab kiteorang yg sgt2 berat..hambek korang bace n faham k..



Saintis makmal perubatan memainkan peranan yang penting dalam diagnosis penyakit dan pemantauan rawatan. Mereka bertanggungjawab bagi kebanyakan ujian makmal dilakukan ke atas sampel yang dihantar ke makmal diagnostik perubatan oleh pengamal perubatan.

Makmal diagnostik perubatan moden mempunyai banyak alat automatik yang memerlukan pemahaman kaedah dan teori, bagaimana untuk menyelesaikan masalah dan bagaimana untuk mentafsir keputusan makmal. Di samping itu ahli-ahli sains makmal perubatan berinteraksi dengan doktor, jururawat, ahli farmasi, dan pengamal kesihatan yang lain untuk menjelaskan keputusan ujian dan menjawab soalan mengenai ujian makmal dan ujian, dan lain-lain Mereka juga dilatih untuk mengesyorkan ujian tambahan.

Untuk menjadi seorang saintis makmal perubatan anda perlu mempunyai Ijazah Sarjana Muda Makmal Perubatan Muda Sains . Selain itu, anda mungkin mempunyai kelayakan setara yang ketara adalah sekurang-kurangnya empat tahun pengajian tinggi dalam bidang sains makmal perubatan dan termasuk pengalaman klinikal praktikal.

Saintis makmal perubatan yang digunakan terutamanya di hospital dan komuniti diagnostik makmal perubatan, penyelidikan perubatan dan makmal-makmal kesihatan haiwan. Pilihan kerjaya lain termasuk sains forensik, perniagaan bekalan makmal, pengajaran dan penyelidikan dalam bidang sains.

JURUTEKNIK MAKMAL PERUBATAN

 Juruteknik makmal perubatan bekerja di bawah arahan seorang saintis makmal perubatan berdaftar atau pengamal berdaftar kesihatan lain yang berkaitan (seperti pakar patologi) dan melaksanakan pelbagai tugas-tugas makmal termasuk:

Penyediaan slaid darah dan cecair lain untuk pemeriksaan di bawah mikroskop

Melakukan ujian darah, cecair badan dan tisu badan

Meneliti budaya untuk bakteria yang boleh menyebabkan penyakit

Ujian darah untuk kumpulan darah dan darah perlawanan untuk pemindahan

Melakukan ujian kepekaan antibiotik

Ikut prosedur yang ditetapkan apabila melakukan ujian

Mengendali dan menyenggara peralatan ujian makmal

Mengumpul sampel darah dan cecair badan daripada pesakit untuk ujian makmal



so camne..dah dapat imagine x kerje2 yg kiteorg buat ni???ke belum g???


No comments: